Wywiad z Andrzejem Woźnym

 

Od jak dawna jesteś managerem zespołu?

Od lutego 2008.

 

Jakim zespołem/zespołami obecnie się zajmujesz?

Nocna Zmiana Bluesa oraz współpraca, np. koncerty Gagarin Brothers w Polsce.

 

Czym się kierujesz decydując o tym, czy być managerem danego zespołu?

Swoim gustem i poziomem muzycznym zespołu. W trakcie  znaczenie mają też dobre relacje i jakość współpracy z zespołem.

 

Co potrzebuje zespół żeby znaleźć managera?

Na początku przede wszystkim reprezentować sobą poziom, który warto gdziekolwiek prezentować oraz wiedzieć co chce osiągnąć i być konsekwentnym. Zespół potrzebuje znaleźć do tego osobę godną zaufania i realnie chcącą się danym zespołem zajmować, co wymaga autentycznego poświęcenia.

 

Jakie znane Tobie błędy popełniają artyści/zespoły, chcący skontaktować się z Tobą lub z innymi managerami?

Z przypadków z jakimi ja się zetknąłem chodzi o często niewłaściwe myślenie że manager znanego zespołu jest w stanie to samo osiągnąć dla każdego innego, zupełnie bez odniesienia do zespołu – częste i bardzo błędne myślenie. To co udaje się osiągnąć dla danego wykonawcy opiera się na tym co ten wykonawca prezentuje i na jego pozycji.

Ważne jest też podstawowe zaprezentowanie się. Jeśli ktoś chce mnie czymś zainteresować, to nie jest to mój interes żeby szukać linków na youtube bo komuś nie chciało się nawet napisać o sobie rzetelnej informacji i zebrać tego co w jego mniemaniu najlepiej go prezentuje.

Przy okazji podkreślę ponownie, że zajmuję się tymi, którzy mnie interesują a nie wszystkim co się nadarzy, kieruję się gustem bo zajmowanie się zespołem jest dla mnie także pasją ale też ew. nie podejmuję się jakiejś współpracy będąc świadomym konieczności poświęcenia a jeśli tego nie czuję to nie będę najlepszym managerem dla takiego wykonawcy.

 

Na co artysta/zespół powinien zwracać się uwagę przy wyborze managera?

Na to by była to osoba chcąca się autentycznie poświęcić tej sprawie a nie tylko spróbować czy robić coś na odwal. Musi to być też ktoś godny zaufania. Poza tym trzeba mieć podstawowe predyspozycje – sumienność, wytrwałość i konsekwencja w działaniu, otwartość na ludzi, umiejętność właściwego prowadzenia rozmów i negocjacji, czyli po prostu profesjonalne działanie. Manager oprócz bycia dobrym sprzedawcą musi być dyplomatą, reprezentuje zespół i dba o jego interesy, musi to robić dobrze i zostawiać po sobie jak i całym zespole dobre wrażenie, tak żeby kontrahenci chcieli z nim rozmawiać i mieli dobre wspomnienia z wykonanej dla nich usługi, bo działalność koncertowa to w pewnym sensie po prostu rodzaj obsługi klienta.

 

Jakich rad udzieliłbyś młodym zespołom, które dopiero co ‚wychodzą z garażu’, chcą nagrać materiał w studiu i poszukują jakiejś zawodowej porady, przewodnictwa?

Statystycznie patrząc wielu z nich brakuje konsekwencji choćby w obranym kierunku muzycznym, więc na początku zdecydować co i czy na pewno chce się robić czy też grać. I określić poziom zaangażowania, jaki każdego z nich interesuje w zespole żeby po jakimś czasie ktoś się nie znudził a reszta nie rozczarowała. Polecam zapoznać się z historią początków The Beatles – przez co oni przechodzili zanim zdobyli sławę. Oprócz wielkiego talentu byli bardzo konsekwentni i pracowici – bez tego nie ma szans. Poza tym trzeba być jak najlepszym muzykiem i wiele nad tym pracować – dzisiaj dobrych muzyków jest dużo więcej niż w latach 60-tych.

 

Co myślisz o niezależności muzycznej?

W szerszym znaczeniu taka niezależność jest pojęciem bardzo względnym w dzisiejszych czasach. Popularność – która daje pewną niezależność w sensie materialnym – zależy od tego co jest pokazywane w telewizji i grane w radiu. W sensie muzycznym wiele zależy od rodzaju uprawianej muzyki – można powiedzieć, że poziom tej niezależności jest proporcjonalnie odwrotny do poziomu skomercjalizowania danego gatunku. Blues jest najbardziej niezależną muzyką – to gatunek niepopularny, ale nie idący na kompromis.

 

Link do Twojej strony/strony zespołu którym się zajmujesz

www.blues.ofek.pl

www.gagarinbrothers.ru

1 KOMENTARZ

  1. Można polemizować czy blues to najbardziej niezależna dziedzina muzyki….
    Czy od razu popularność musi się równać komercyjność? Uważam, że niekoniecznie. Wszystko zależy od samych muzyków, ich managerów właśnie oraz od jakości muzyki, jaką grają.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here